Om oss
Servicehälsan är en privat vårdcentral i centrala Västerås med 25 anställda och 8800 listade patienter. Verksamheten bedrivs på uppdrag av Region Västmanland.
Vi vill att våra patienter snabbt ska få rätt utredning och behandling utan onödig fördröjning eller väntan. För oss är det viktigt att de som söker ska känna sig trygga, väl omhändertagna och få ett få ett varmt och trevligt bemötande.
Servicehälsans Familjeläkare startade 1993 och är därmed en av Västerås äldsta privata familjeläkarmottagningar. Verksamheten finns i Kopparlunden.
Hos oss finner du en samlad kompetens bestående av allmänspecialister, ST- och AT-läkare, dietister, distriktssköterskor, undersköterska, barnmorskor, fysioterapeuter, arbetsterapeuter, psykoterapeut samt medicinska sekreterare.
All vår personal har specialistkompetens, bl a har våra sjuksköterskor har specialistutbildningar inom Diabetes, Astma/KOL, Demens och barnhälsovård och våra fysioterapeuter är specialistutbildade.
"Vårt mål är att ta hand om våra patienter på det sätt som vi själva skulle vilja bli omhändertagna på om vi eller någon av våra anhöriga blev sjuka. "
Vi är certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001
Servicehälsan är certifierade enligt ISO 9001, en standard för kvalitetsledning för verksamhetsprocesser i ett företag eller en organisation. I praktiken betyder detta att Servicehälsan har ett kvalitetsledningssystem som beskriver hur vi ständigt förbättrar och justerar vår verksamhet för att möta kundernas behov.
Vi är även certifierade enligt ISO 14001 vilket innebär att vi arbetar strukturerat vad gäller miljöarbete med tydliga mål- och uppföljningar. Resultatet blir en minskad belastning på miljön genom klok läkemedelsförskrivning, minskad användning av farliga kemikalier och en hållbar resursanvändning.
Miljöpolicy
Servicehälsans medarbetare har ett stort miljöengagemang och arbetar dagligen i vården med miljöpåverkande ämnen.
Verksamheten har stor samhällsnytta men innebär dock en negativ påverkan på miljön. Personalen på Servicehälsan arbetar därför miljömedvetet och strävar efter att utveckla miljöarbetet kontinuerligt.
Miljöarbetet ska syfta till att verksamhetens negativa miljöpåverkan i möjligaste mån minimeras. Vi ska tillse att miljömedvetenheten hos våra medarbetare ökar genom att uppmuntra delaktighet i miljöarbetet, deltagande i miljöutbildning och via eget engagemang ständigt förbättra våra arbetssätt och därmed åstadkomma minskad miljöpåverkan och skydda miljön.
Det är av stor vikt att miljöarbetet ger påvisbara resultat och att våra medarbetare uppfattar att miljöarbetet gör skillnad och upplevs meningsfullt.
Servicehälsan tar miljöhänsyn i såväl det dagliga arbetet som i de beslutsfattande och planeringsstadier för verksamhetens utveckling.
Servicehälsan ska leva upp till gällande lagar och regelverk inom miljö och ständigt arbeta för att utveckla och förbättra miljöarbetet, detta genom att integrera miljö och ekonomisk hållbarhet i ett helhetsperspektiv.
Kvalitetspolicy
Servicehälsans målsättning är att erbjuda bra och trygg vård. Patienterna ska känna sig trygga, väl omhändertagna och få ett få ett varmt och trevligt bemötande.
Servicehälsan tillhandahåller hög kompetens där ett flertal specialister av hög kvalitet är samlade. Personalen strävar ständigt efter utveckling i form av evidens och beprövad erfarenhet. Patienten är i centrum och fokus ligger på att optimera behandlingar, utredningar och resultat.
Vården som bedrivs på Servicehälsan präglas av gott bemötande, delaktighet och hög tillgänglighet. Med en helhetssyn på patientens vårdbehov och livssituation arbetar vi hälsofrämjande och förebyggande med patientens självbestämmande och integritet som grund.
Servicehälsan följer de myndighetskrav, lagar och författningar som åligger en vårdgivande klinik. Som ett steg i kvalitetssäkringsarbetet har Servicehälsan fokuserat på att anställa personal med adekvat kompetens och erfarenhet som passar verksamheten. Därigenom kan en god, säker och värdeskapande vård säkerställas där nollvision av vårdskador är ledande. Uppföljning och redovisning av arbetet ligger till grund för löpande förbättringsarbete.
Verksamheten är så långt som möjligt digitaliserad. Behandlingar registreras, efter patientens godkännande, i olika kvalitetsregister för att säkerställa patientsäkerhet och uppföljning samt statistik för ständig utveckling av vården såväl nationellt som lokalt.
För intern utveckling genomgår personalen fortlöpande utbildningar utifrån deras olika specialstområden.